ПРИЗНАВАНЕ НА ЧУЖДЕСТРАННИ НАУЧНИ СТЕПЕНИ
Право на признаване на образователна и научна степен „доктор” и научна степен „доктор на науките” имат български граждани, чужди граждани и чужденци с предоставена международна закрила, които са се обучавали във висши училища/научни организации, създадени и функциониращи по законоустановения ред в страната, в която е придобито висшето образование или научната степен.
Признаването на чуждестранни научни степени, съответстващи на образователна и научна степен „доктор” и научна степен „доктор на науките” придобити в чуждестранни висши училища/научни организации, е официално писмено потвърждение на стойността на присъдената степен или на друг аналогичен документ, издаден от образователна/научна институция, призната от компетентен държавен орган за част от системата на светското висше образование и научноизследователската дейност на съответната държава.
Признаването е в помощ на завършилите в чужбина и желаещи да продължат образованието си, или да работят в България.
Националният център за информация и документация предоставя информация по запитвания на граждани и институции за академичния статут на чуждестранни висши училища и научни организации и легитимността на издаваните от тях дипломи, нивото и характера на различни образователни и научни степени и други актуални въпроси.
Порталът за електронни услуги и единната информационна система улесняват подаването на документи и проследяването на процедурата онлайн.
Секция 1. КОИ ДОКУМЕНТИ ПОДЛЕЖАТ НА ПРИЗНАВАНЕ?
Придобитата в чужбина степен, съответстваща на образователна и научна степен „доктор” или научна степен „доктор на науките“, се удостоверява с диплома или с друг аналогичен документ, издаден от образователна или научна институция, призната от компетентен държавен орган за част от системата на светското висше образование и научноизследователската дейност на съответната държава.
Признаване на придобита в чужбина степен, съответстваща на образователната и научна степен „доктор” и на научна степен „доктор на науките“, се отказва когато се установят съществени различия между данните от представените документи и държавните изисквания за придобиване на образователна и научна степен „доктор” и научна степен „доктор на науките“ в Република България.
Секция 2. КОЙ ИЗВЪРШВА ПРИЗНАВАНЕТО?
Признаването на придобита в чуждестранно висше училище или научна организация степен, съответстваща на образователна и научна степен „доктор” или научна степен „доктор на науките“, се извършва от различни компетентни органи в зависимост от целите на признаване.
Действащата нормативна рамка за признаване са Законът за развитието на академичния състав в Република България /ЗРАС/ и Наредбата за държавните изисквания за признаване на придобито висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища, а конкретните административни процедури са обект на вътрешни нормативни документи на съответните органи.
В настоящия раздел е описана процедурата за признаване на цитираните степени в НАЦИД съгласно Наредбата, ЗРАС и ПУД на НАЦИД.
2.1. Желая да заема академична длъжност, да сключа договор като постдокторант в България или да получа достъп до обучение за повишаване на квалификацията си.
Ако желаете да заемете академична длъжност, да сключите договор като постдокторант, или да получите достъп до обучение за повишаване на квалификацията с придобита чуждестранна степен, съответстваща на образователна и научна степен „доктор“ или научна степен „доктор на науките“, следва да подадете съответното заявление за признаване в избраното от Вас висше училище или научна организация.
В тези случаи компетентният орган за признаване на Вашата диплома е ректорът на избраното от Вас за тази цел акредитирано българско висше училище или ръководителят на съответната научна организация като условие за назначаването или зачисляването Ви там.
Конкретните условия и ред за признаване на научни степени с цел заемане на академични или постдокторантски длъжности се определят със съответните правилници на висшите училища и научните организации при спазване на държавните изисквания.
2.2. Желая да работя в България на длъжност различна от горните, или да получа признаване за други цели.
В случай, че желаете да работите в България на длъжност, различна от описаните в раздел 2.1. с Вашата чуждестранна диплома, съответстваща на образователна и научна степен „доктор” или научна степен „доктор на науките“, Вие имате пряк достъп до пазара на труда с дипломата си и можете да се обърнете директно към избрания от Вас работодател.
Към НАЦИД можете да се обърнете в случай, че потенциалния работодател или друг български орган изрично изисква от Вас удостоверение, издадено от центъра.
Удостоверението за признато висше образование е официално писмено потвърждение за стойността на чуждестранната Ви диплома в България. То е предназначено да улесни достъпа Ви до пазара на труда, а не да го разреши.
ПРОДЪЛЖИ към точка 3 от менюто вдясно.
НАЦИД има компетенциите за признаване на научни степени за всякакви други цели извън посочените в раздел 2.1.
Удостоверението на НАЦИД не дава достъп до академични и постдокторантски длъжности, или до повишаване на квалификации.
Секция 4. КАКЪВ КОМПЛЕКТ ДОКУМЕНТИ ТРЯБВА ДА ПРЕДСТАВЯ В НАЦИД?
Гражданите, желаещи признаване на диплома, съответстваща на образователна и научна степен „доктор” или научна степен „доктор на науките”, придобита в чуждестранно висше училище или научна организация, подготвят следните документи:
- Заявление за признаване, попълнено по образец, в което се посочва гражданство, дата и място на раждане (на хартиен и електронен носител)
Бланка на заявление за ОНС „доктор”
Бланка на заявление за НС „доктор на науките”
- Оригинал и копие на дипломата за научна степен или на друг аналогичен документ, издаден от образователна или научна институция, призната от компетентен държавен орган за част от системата на светското висше образование и научноизследователската дейност на съответната държава. Дипломата трябва да бъде придружена с превод на български език от т.нар. „заклет преводач”. Ред за заверка и превод виж в раздел 3. от менюто вдясно.
- Дисертация и автореферат (на хартиен и електронен носител), в случай че присъждането на степента изисква такива.
- Други документи, имащи отношение към признаването, ако притежавате такива (например приложение към дипломата). Те следва да бъдат придружени с превод на български език от т.нар. „заклет преводач”. Ред за заверка и превод виж в раздел 3. от менюто вдясно.
- Документ, удостоверяващ промяната в имената на заявителя, ако лицето е чужд гражданин.
Документът, удостоверяващ промяната в имената на заявителя по т. 5 от комплекта документи, представен на чужд език, трябва да бъде придружен с превод на български език.
Документите по т. 3 (дисертация и автореферат на хартиен и електронен носител) се прилагат на оригиналния език и след приключване на процедурата по признаване се предават по служебен път и остават за съхранение в Научно-техническата и педагогическа библиотека на НАЦИД за целите на вписване в Регистъра за академичния състав и защитените дисертационни трудове. Регистърът е с публичен достъп и в него по служебен път се вписват лицата, придобили научни степени в чужбина, признати по законоустановения ред.
При подаване на заявлението лично, заявителят представя документ за самоличност за сверяване на данните. В случаите, когато заявлението се подава от упълномощено лице, то представя пълномощно от заявителя. При подаване на документите по електронен път към заявлението се прилагат сканирани копия на изискваните документи, подписани с електронен подпис.
Удостоверяването на промяна на имената на заявител – български гражданин, се извършва служебно от компетентния орган чрез проверка в Национална база данни „Население”, поддържана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Когато е налице обективна невъзможност за удостоверяването и проверката на съответните факти и обстоятелства по служебен път, органът по признаване може да поиска информация и/или документи за удостоверяването им от заявителя, който е задължен да ги представи.
В 14-дневен срок след проверката на документите, оригиналите по т. 2 могат да бъдат получени от заявителите или техните представители.
НАЦИД може да поиска допълнително и други документи, които са от значение за признаването. Те трябва да бъдат представени в указания срок (обикновено двумесечен) от датата на получаване на съобщението за това.
Някои чуждестранни висши училища и научни организации изискват изрично Ваше съгласие за проверките на НАЦИД. В такива случаи Вашето съдействие е задължително. Нашите експерти в Центъра за административно обслужване (ЦАО) ще Ви консултират при подаване на заявлението.
Процедурата по признаване на образователна и научна степен „доктор” и на научна степен „доктор на науките” в НАЦИД не отменя изискването за признаването ѝ от висше училище или научна организация, в случай че желаете достъп до обучение за повишаване на квалификацията, за сключване на договор като постдокторант и за заемане на академични длъжности (за справка чл. 5 от Закона за развитието на академичния състав в Република България). Нашето признаване е за всякакви други цели извън заемането на научни/постдокторантски длъжности, а решението за признаване на висшето училище/научната организация е юридическо основание за Ваше евентуално назначаване там на цитираните научни/постдокторантски длъжности.
В случай, че желаете достъп до обучение за повишаване на квалификацията, за сключване на договор като постдокторант и за заемане на академични длъжности (за справка чл. 5 от Закона за развитието на академичния състав в Република България Вие следва да се обърнете за признаване към съответното висше училище и/или научна организация в България, като приложите цитираните по-горе документи. Конкретните условия и ред за признаване на научни степени с цел заемане на академични или постдокторантски длъжности се определят със съответните правилници на висшите училища и научните организации при спазване на държавните изисквания.
Секция 5. ПО КАКЪВ НАЧИН МОГА ДА ПОДАМ ДОКУМЕНТИТЕ СИ?
Документите за признаване могат да бъдат подавани от физически или юридически лица по три начина:
5.1. Подаване на заявлението лично в Центъра за административно обслужване (ЦАО) на НАЦИД с документ за самоличност
Необходимо е да представите оригинал на документ за самоличност за сверяване на данните от личната карта или друг национален документ за самоличност (за чужди граждани). Оригиналът се връща веднага след сравняване на данните.
5.2. Подаване на заявлението, чрез упълномощено лице в Центъра за административно обслужване (ЦАО) на НАЦИД
В случаите, в които лицата са родители, деца или съпруг/а на заявителя, могат да удостоверят качеството си на законни представители с документ, удостоверяващ гражданското състояние (акт за раждане, удостоверение за роднински връзки).
Адвокатите могат да удостоверят качеството си на представители с адвокатско пълномощно или с писмено пълномощно от гражданите, за което не е необходима нотариална заверка.
Когато представителите са организации (по смисъла на § 1, т. 2 от Административно процесуалния кодекс), гражданите се представляват с писмено пълномощно с нотариална заверка на подписа. При подаване на заявлението организациите се представляват от:
- представителите по закон (с копие от удостоверение за актуално състояние);
- лице, упълномощено от представител по закон, с писмено пълномощно и нотариална заверка на подписа (с копие от удостоверение за актуално състояние).
В случай, че името по диплома е различно от името по документ за самоличност, следва да бъдат приложени и документи за идентичност на имената.
Пълномощното важи единствено в оригинал.
При преупълномощаване, в пълномощното, с което се преупълномощава, трябва изрично да е записано „ДА ПРЕУПЪЛНОМОЩАВА” или подобен текст.
5.3. Подаване на заявлението по електронен път
В случаите на подаване на документите по електронен път към заявлението се прилагат сканирани копия на изискваните документи, подписани с електронен подпис.
Достъп до електронните услуги на НАЦИД
Приемат се само заявления, към които са приложени всички необходими документи.
Секция 7. КОЛКО ВРЕМЕ ЩЕ МИ ОТНЕМЕ?
Нормативният период за обработка на документите и вземане на решение е до 2 месеца, считано от датата на представяне на всички необходими документи.
В случаите, когато не са необходими допълнителни документи, срокът е около месец.
В случаите, когато има неясни обстоятелства, се изисква допълнителна информация и/или документи от заявителя. Те трябва да бъдат представени в указания срок (обикновено двумесечен), считано от датата на съобщаването.
Ако е необходимо, може да се изпрати искане за допълнителна информация до висшето училище/ научната организация, издало дипломата или до компетентните органи на държавата, в която е придобита научната степен.
Някои висши училища/ научни организации изискват изрично Вашето съгласие за проверките на НАЦИД. В такива случаи Вашето съдействие е задължително. Нашите експерти в центъра за административно обслужване (ЦАО) ще Ви консултират при подаване на заявлението.
Секция Контактна информация
Адрес НАЦИД, ЦАО (фронтофис)
бул. „Д-р Г.М. Димитров” 50
1125 София
телефон (+359 2) 817 38 31
(+359 2) 817 38 36
(+359 2) 817 38 49
мобилен (+359) 0700 44 849 (инфоцентър)
Телефонно обаждане – на цената на градски разговор от цялата страна.
От мобилни телефони – по стандартната тарифа на съответния мобилен оператор.
Работно време Всеки работен ден от 08:00 до 18:30 ч. с изключение на официалните празници
Електронна поща naric@nacid.bg
Къде сме ние?
На графичното изображение е показана карта (схема) на местоположението на сградата на НАЦИД (административна част), на фронтофиса (център за обслужване на граждани), както и близките спирки на обществения транспорт: автобусна линия 280 - спирка „Техническа библиотека”, метрополитен - спирка „Г.М. Димитров”. Отбелязани са паркинга, кафето, а също и близки обекти: Първа инвестиционна банка, OMV бензиностанция, Национална следствена служба. Показани са имената на близките улици: бул. „Драган Цанков”, бул. „Д-р Г.М. Димитров”, ул. „Лъчезар Станчев”.