Необходими документи
Лицата, желаещи да получат удостоверения за придобита професионална квалификация по нерегулирана професия на територията на Република България подготвят следните документи:
- Заявление по образец, утвърден от изпълнителния директор на Националния център за информация и документация, в което се попълва гражданство, дата и място на раждане. В заявлението се посочва за каква професионална квалификация се иска издаването на удостоверението и държавата, за която да послужи;
- Копие на дипломи, удостоверения, свидетелства и други документи, доказващи придобитата професионална квалификация на територията на Република България;
- Копие на документ за членство в професионална организация, ако заявителят членува в такава;
- Копие на документ за идентичност на лице с различни имена, ако заявителят е чужд гражданин;
- Писмена декларация от заявителя по образец, че не му е отнето правото за упражняване на професията;
- Документ за платена държавна такса или за платена цена на услугата за издаване на удостоверението;
- Други необходими документи по преценка на заявителя, или на компетентния орган по признаването.
В допълнение на приложените към заявлението документи е необходимо предостявянето на доказателства за придобит професионален опит на територията на Република България в следните случаи:
а) при нерегулирано образование и обучение – за период от 1 година при пълно работно време или неговия еквивалент при непълно работно време, придобит през последните 10 години.
б) при удостоверяване на професионална квалификация съгласно чл. 17, 18 и 19 на Директива 2005/36/ЕО, изменена с Директива 2013/55/ЕС, спрямо съответните изисквания на Директивата.
Професионалният опит се удостоверява с:
- трудов стаж (копие от трудова книжка и копие от УП-3);
- служебен стаж (копие от служебна книжка и копие от УП-3);
- осигурителен стаж (копие от осигурителна книжка, заверена от НОИ до 31.12.2015 г. или официален документ, издаден от НАП след 31.12.2015 г.)
При подаване на заявлението кандидатът осигурява оригиналите на всички документи по чл. 6 от Наредбата. Длъжностното лице, приемащо документите, сверява оригиналните документи с представените копия и ги заверява с печат „Вярно с оригинала”.
Когато с приложените към заявлението документи се удостоверяват факти и обстоятелства, които са служебно известни на признаващия орган, или се отнасят до данни, които са вече създадени, събрани, изменени или заличени от друг административен орган, съответните документи не се прилагат, като те се описват в заявлението по начин, който да позволява удостоверяването и проверката на съответните факти и обстоятелства по служебен път. Органът извършва служебна проверка за:
- издадената диплома за завършено образование, дубликат и приложение към нея, доказващи придобитата професионална квалификация на територията на Република България, когато дипломата е издадена от българско висше училище след 01.01.2012 г.;
- диплома за средно образование или дубликат, доказващи придобитата професионална квалификация на територията на Република България, издадени след 01.01.2007 г.;
- свидетелство за професионална квалификация, издадено от гимназии след 01.06.2008 г.;
- промяна на имената на заявител – български гражданин, чрез проверка в Национална база данни „Население”, поддържана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Когато е налице обективна невъзможност за удостоверяването и проверката на съответните факти и обстоятелства по служебен път, органът може да поиска информация и/или документи за удостоверяването им от заявителя, който е задължен да ги представи.
Кой може да подава заявление:
Документите за издаване на удостоверение за придобита професионална квалификация по нерегулирана професия могат да бъдат подавани от физически или юридически лица по три начина:
Подаване на заявлението лично във фронтофиса на НАЦИД
Необходимо е да представите оригинал на документ за самоличност за сверяване на данните от попълненото заявление с личната карта или друг национален документ за самоличност (за чужди граждани). Оригиналът се връща веднага след сравняване на данните от длъжностното лице, приемащо документите.
Подаване на заявлението чрез упълномощено лице във фронтофиса на НАЦИД
В случаите, в които лицата са родители, деца или съпруг/а на заявителя, могат да удостоверят качеството си на законни представители с документ, удостоверяващ гражданското състояние (акт за раждане, удостоверение за роднински връзки).
Адвокатите могат да удостоверят качеството си на представители с адвокатско пълномощно или с писмено пълномощно от гражданите, за което не е необходима нотариална заверка.
Когато представителите са организации (по смисъла на § 1, т. 2 от Административнопроцесуалния кодекс), гражданите се представляват с писмено пълномощно с нотариална заверка на подписа. При подаване на заявлението организациите се представляват от:
- представителите по закон (с копие от удостоверение за актуално състояние);
- лице, упълномощено от представител по закон, с писмено пълномощно с нотариална заверка на подписа (с копие от удостоверение за актуално състояние).
В случай че името по диплома е различно от името по документ за самоличност, следва да бъдат приложени и документи за идентичност на имената.
Пълномощното важи единствено в оригинал.
При преупълномощаване, в пълномощното, с което се преупълномощава, трябва изрично да е записано „ДА ПРЕУПЪЛНОМОЩАВА” или подобен текст.
Подаване на заявлението по електронен път
Заявлението може да се подава по електронен път чрез портала за електронни услуги на НАЦИД, подписано с електронен подпис по смисъла на Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО (OB, L 257, 28.8.2014 г.).
Когато заявлението се подава по електронен път, се спазват изискванията на Закона за електронното управление и Закона за електронния документ и електронния подпис и се прилагат необходимите документи като сканирани копия. Когато държавната такса за предоставяне на услугата е заплатена по електронен път, не се прилага документ, удостоверяващ извършеното плащане.
Приемат се заявления, към които са приложени всички необходими документи.