Представяне на проекта
„Националният център за информация и документация“ е партньор по проект „OCTRA 2 - Онлайн каталози за програми и база данни за прозрачност и признаване 2“ Този проект е в рамките на програма „ЕРАЗМУС+“, дейност по К3: „Подкрепа за реформа на политиката“. Този проект е продължение на проект OCTRA (2020-2022)
Водещият партньор, който осъществява проекта е Академичния информационен център – Латвийският ЕНИК – НАРИК (Латвия), останалите партньори са: Националният център за информация и документация (НАЦИД), България; НАРИК Ирландия; ЕНИК – НАРИК Полша; ЕНИК – НАРИК Румъния; ЕНИК Армения; ЕНИК Босна и Херцеговина; Училището по бизнес и финанси (BASBF), Латвия и Съветът на ректорите на Латвия.
Цел на проекта
Основната цел на проекта е да изследва роля на онлайн каталозите за програми на висшите училища в страните по проекта, акцентирайки върху микрокредитите, за да се осигури подкрепа на висшите училища при представянето на надеждна информация за признаването на квалификациите за висше образование включващи микрокредити, което в бъдеще би улеснило автоматичното им признаване.
Специфични цели
Основната цел на проекта е да стимулира диалога между експертите по академично признаване в ЕНИК – НАРИК центровете и във висшите училища, които да достигнат до съгласие за изграждането на общ модел на онлайн каталозите за програми, в които да бъдат включени и по-малките учебни единици (т.н. микрокредити). Това би довело до структурирани и разбираеми описания на програмите за висше образование.
Основни дейности
Дейностите, които са предвидени в проекта са:
- Проучване на националните практики, препоръки и подходи към микрокредитите и онлайн каталозите за програми.
- Подобряване и адаптиране на препоръките (съставени в предишният проект) за онлайн каталози за програми като се постигне съгласие за ключови елементи на информация за класификациите за висше образование и микрокредитите, които са от съществено значение за онлайн каталозите за програми. Това би довело до структурирани и разбираеми описания на програмите за висше образование и микрокредитите, както и ще осигури решение за включването им в онлайн каталозите за тези програми.
- Засилване на диалога между висшите училища, ЕНИК и НАРИК центровете и други заинтересовани страни (т.е. работодатели, студенти) в признаването като се предостави достоверна и единна информация за програмите за висше образование и микрокредитите.
Период за изпълнение
1 януари 2023 г. – 31 декември 2024 г.
Резултати от проекта
Събития:
Международна среща Peer learning, Полша
На 20.03.2024 г. в гр. Варшава, Полша се проведе Международна среща Peer learning, предназначена за мрежата ЕНИК-НАРИК за обсъждане на тематиката на проекта „OCTRA 2 - Онлайн каталози за програми и база данни за прозрачност и признаване” (Проект № 101101695 - OCTRA 2 – ERASMUS-EDU-2022-NARIC-IBA). Домакин на срещата беше полският ЕНИК-НАРИК център NAWA.
Национална среща, България
На 29.05.2024 г. се проведе национална онлайн среща с българските висши училища, български преподаватели, български студенти, представители на Министерство на образованието и науката и представители на НАЦИД относно използването на микрокредитите в университетските програми за висше образование в рамките на Международен проект „OCTRA 2 - Онлайн каталози за програми и база данни за прозрачност и признаване” (Проект № 101101695 - OCTRA 2 – ERASMUS-EDU-2022-NARIC-IBA). Участниците бяха запознати също и с информация за първата Европейска онлайн консултация на Съвета на Европа с европейски висши училища по темата за взаимното автоматично признаване.
Прочетете повече+
Срещата имаше за цел да представи резултатите по проекта до настоящия момент, включително направените проучвания, проведените анкети и интервюта с българските висши училища относно използването на микрокредитите в университетските програми за висше образование в България, а също така да бъде обменена опит натрупан у нас, констатираните предизвикателства, както и съществуващите национални и международни инициативи.
В рамките на срещата освен общо представяне на целите, сроковете и очакваните резултати по проекта, беше представен единия от двата основни документа по проекта, Сравнителния доклад за използването на курсови каталози и микрокредити в страните-партньори. Участниците в проведената среща имаха възможност да споделят своя опит относно микрокредитите, ползите от ползването им, предизвикателствата свързани с тях, както и да формулират конкретни идеи и препоръки за по-ефективното въвеждане и използване на микрокредитите в програмите за висше образование, които да бъдат включени в българската част на втория проектен документ, а именно Насоки за подобряване на курсовите каталози от гледна точка на академичното признаване, отново с акцент върху микрокредитите.
В панелната дискусия започна с няколко основни въпроса, които предоставиха възможност на представителите на български висши училища и другите участници в срещата да споделят своя опит и гледни точки по темата, включително: споделяне на конкретни практики по прилагането на малки учебни единици и микрокредити; предизвикателства, идентифицирани за по-широкото прилагане на микрокредити; възможни препоръки за преодоляването идентифицираните предизвикателства; подходи за по-широкото използване на микрокредити от гледна точка на съществуващия опит; както и публично достъпната информацията, необходима за описание на предлаганите микрокредитите в сайтовете на висшите училища, с оглед подпомагането на последващото им признаване в чужбина.
Основното положително заключение беше, че липсата на национално законодателство е по-скоро предимство, а не пречка за въвеждането и използването на микрокредитите в университетските програми за висше образование.
От друга страна като предизвикателство беше спомената липсата на подходящ финален документ сред съществуващите образователни документи в системата на висшето образование в
България, който да играе ролята на финален документ за микрокредити, имайки предвид факта, че студентите, които биха желали да завършат съответната кратка обучителна единица, водеща до микрокредит, биха предпочели наличието на финален документ.
От предварително заявените за участие в срещата 44 участници, участие взеха 33 човека, като 18 от тях бяха представители на български висши училища.
В дневния ред на срещата беше включена също и информация за резултатите от проведената първа Европейска онлайн консултация на Съвета на Европа с европейски висши училища по темата за взаимното автоматично признаване, имайки предвид нарастващото й значение в европейски мащаб. Онлайн консултациите протекоха с участието на над 250 европейски висши училища на 15 март 2024 г. като включените презентации представиха настоящото състояние на концепцията, а в последващите дискусии бяха споделени гледните точки на европейските университет за предимствата и предизвикателствата, свързани с възможното приложение на автоматичното взаимно признаване за целите на продължаване на образованието, формулирано в Препоръката на Съвета от 26 ноември 2018 г. (Препоръка на Съвета относно насърчаването на автоматичното взаимно признаване на квалификациите за висше образование и за завършен гимназиален етап на средно образование и квалификациите по обучение и на резултатите от периоди на учене в чужбина през 2018 г.). Участниците в срещата по проект OCTRA-2 бяха запознати с концепцията за автоматично взаимно признаване, представена на консултациите, съществуващите предизвикателства и мерки за преодоляването им, както и с гледната точка на европейските висши училища по темата. Подробна информация за проведената Европейска онлайн консултация на Съвета на Европа с висши училища от Европейското пространство за висше образование, е достъпна тук: https://nacid.bg/bg/vuz/vuz_page_1/
Пълният дневен ред на протеклата национална среща следва по-долу:
OCTRA 2 - Онлайн каталози за програми и база данни за прозрачност и признаване 2
проект № 101101695 - OCTRA 2 – ERASMUS-EDU-2022-NARIC-IBA
Национална среща
Домакин: Национален цнтър за информация и документация (НАЦИД)
Председател: Костадин Тонев, директор на дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД)
Време |
Тема |
10:00-10:05 |
Откриване на срещата – г-жа Ваня Грашкина, изпълнителен директор на Национален център за информация и документация (НАЦИД) |
10:05-10:15 |
Микрокредитите в дневния ред на Болонския процес - г-жа Ивана Радонова, представител на Република България в Групата за развитие на Болонския процес BFUG, (МОН) |
10:15-10:25 |
Проект OCTRA 2: цели, дейности и очаквани резултати– Кирилка Кирова, младши експерт в дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
10:25 – 10:55 |
Проект OCTRA 2: Общи констатации, заключения и препоръки до момента: Сравнителен доклад и Насоки– Костадин Тонев, директор на дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
10:55-11:05 |
Проект OCTRA 2: доклад за България – Ани Методиева, старши експерт в дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
11:05-12:05 |
Дискусия относно съществуващите практики, предизвикателства, препоръки за преодоляването им и подходи за по-широкото използване на микрокредити от гледна точка на българските висши училища– воден от: Костадин Тонев, директор на дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
12:05-12:15 |
Първи общоевропейски консултации на Съвета на Европа с висши училища относно взаимното автоматично признаване, 15 март 2024 –Боряна Янакиева, главен експерт в дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
12:15 |
Закриване на срещата |
Заключителна конференция за ЕНИК-НАРИК мрежата на тема „Онлайн каталози на курсове, отразяващи учебни програми, учебни курсове и микроквалификации
На 17 октомври 2024 г. в град Рига, Латвия се проведе заключителната конференция за ЕНИК-НАРИК мрежата на тема „Онлайн каталози на курсове, отразяващи учебни програми, учебни курсове и микроквалификации“, свързана с проект OCTRA 2 (проект № 101101695 - OCTRA 2 – ERASMUS-EDU-2022-NARIC-IBA) OCTRA 2 „Online course catalogs and databases for transparency and recognition 2“.
Прочетете повече+
Събитието се проведе в хибриден формат от латвийския академичен информационен център (Академичен информационен център (AIC) Латвия), където бяха представени целите, дейностите, свършената работа, както и резултатите по проекта. Също така беше обобщена ситуацията относно онлайн каталозите в Босна и Херцеговина и информацията, представена на сайтовете на висшите училища. ЕНИК-НАРИК Полша представи информационната си система „KWALIFIKATOR NAWA” – онлайн инструмент за признаване, който позволява на потребителя автоматично да проверява обща информация за дипломи и сертификати, получени в чужбина, и да генерира удостоверение/декларация за сравнимостта на чуждата диплома с полските степени за висше образование.
Ръководителят на ЕНИК – НАРИК Италия, разказа за системите за дигитализация (Digitalization Systems) и т. нар. “FraudSCAN” – платформа, която „успява“ да хване фалшиви дипломи/ квалификации.
Представител на Училище по бизнес и финанси (BASBF), Латвия разказа за нарастващия брой на съвместна степен, за предизвикателствата, с които се сблъскват във висшето образование и необходимостта да бъдат по-отворени за нововъденията в образованието и в мобилността на студентите и преподавателите.
Представителят на Центъра за иновации и знания представи международната онлайн платформа (проект QualityLink), която има за цел да отговори на нуждите на всички заинтересовани страни, като им предостави цялата подходяща информация за курсове и микрокредити от различни източници, за да подобри решенията за признаване и да позволи на учащите да следват гъвкави учебни пътеки.
Основните резултати от проекта и свършената работа по него бяха представени в Information provision on higher education study programmes, study courses and micro-credentials for the purposes of the credential evaluation (OCTRA 2 conclusions and guidelines).
Всички презентации от финалната среща могат да бъдат намерени на сайта на Академичен информационен център (AIC) Латвия: EVOLVING LANDSCAPE OF QUALIFICATIONS: INFORMATION PROVISION FOR TRANSPARENCY AND TRANSFERABILITY
Материали:
Партньори по проекта
Лого и наименование |
|
Академичен информационен център (AIC) Латвия – координатор |
|
Национален център за информация и документация (НАЦИД), България |
|
Качество и квалификации Ирландия, Ирландия |
|
Полска национална агенция за академичен обмен (NAWA) Полша |
|
Национален център за признаване и еквивалентност на дипломи - Румъния |
|
Национален информационен център за академично признание и мобилност (ARMENIC), Армения |
|
Център за информация и признаване на квалификации във висшето образование (CIP), Босна и Херцеговина |
|
Училище по бизнес и финанси (BASBF), Латвия |
|
Съвет на ректорите на Латвия |