Прочетете повече+
Срещата имаше за цел да представи резултатите по проекта до настоящия момент, включително направените проучвания, проведените анкети и интервюта с българските висши училища относно използването на микрокредитите в университетските програми за висше образование в България, а също така да бъде обменена опит натрупан у нас, констатираните предизвикателства, както и съществуващите национални и международни инициативи.
В рамките на срещата освен общо представяне на целите, сроковете и очакваните резултати по проекта, беше представен единия от двата основни документа по проекта, Сравнителния доклад за използването на курсови каталози и микрокредити в страните-партньори. Участниците в проведената среща имаха възможност да споделят своя опит относно микрокредитите, ползите от ползването им, предизвикателствата свързани с тях, както и да формулират конкретни идеи и препоръки за по-ефективното въвеждане и използване на микрокредитите в програмите за висше образование, които да бъдат включени в българската част на втория проектен документ, а именно Насоки за подобряване на курсовите каталози от гледна точка на академичното признаване, отново с акцент върху микрокредитите.
В панелната дискусия започна с няколко основни въпроса, които предоставиха възможност на представителите на български висши училища и другите участници в срещата да споделят своя опит и гледни точки по темата, включително: споделяне на конкретни практики по прилагането на малки учебни единици и микрокредити; предизвикателства, идентифицирани за по-широкото прилагане на микрокредити; възможни препоръки за преодоляването идентифицираните предизвикателства; подходи за по-широкото използване на микрокредити от гледна точка на съществуващия опит; както и публично достъпната информацията, необходима за описание на предлаганите микрокредитите в сайтовете на висшите училища, с оглед подпомагането на последващото им признаване в чужбина.
Основното положително заключение беше, че липсата на национално законодателство е по-скоро предимство, а не пречка за въвеждането и използването на микрокредитите в университетските програми за висше образование.
От друга страна като предизвикателство беше спомената липсата на подходящ финален документ сред съществуващите образователни документи в системата на висшето образование вБългария, който да играе ролята на финален документ за микрокредити, имайки предвид факта, че студентите, които биха желали да завършат съответната кратка обучителна единица, водеща до микрокредит, биха предпочели наличието на финален документ.
От предварително заявените за участие в срещата 44 участници, участие взеха 33 човека, като 18 от тях бяха представители на български висши училища.
В дневния ред на срещата беше включена също и информация за резултатите от проведената първа Европейска онлайн консултация на Съвета на Европа с европейски висши училища по темата за взаимното автоматично признаване, имайки предвид нарастващото й значение в европейски мащаб. Онлайн консултациите протекоха с участието на над 250 европейски висши училища на 15 март 2024 г. като включените презентации представиха настоящото състояние на концепцията, а в последващите дискусии бяха споделени гледните точки на европейските университет за предимствата и предизвикателствата, свързани с възможното приложение на автоматичното взаимно признаване за целите на продължаване на образованието, формулирано в Препоръката на Съвета от 26 ноември 2018 г. (Препоръка на Съвета относно насърчаването на автоматичното взаимно признаване на квалификациите за висше образование и за завършен гимназиален етап на средно образование и квалификациите по обучение и на резултатите от периоди на учене в чужбина през 2018 г.). Участниците в срещата по проект OCTRA-2 бяха запознати с концепцията за автоматично взаимно признаване, представена на консултациите, съществуващите предизвикателства и мерки за преодоляването им, както и с гледната точка на европейските висши училища по темата. Подробна информация за проведената Европейска онлайн консултация на Съвета на Европа с висши училища от Европейското пространство за висше образование, е достъпна тук: https://nacid.bg/bg/vuz/vuz_page_1/
Пълният дневен ред на протеклата национална среща следва по-долу:
OCTRA 2 - Онлайн каталози за програми и база данни за прозрачност и признаване 2
проект № 101101695 - OCTRA 2 – ERASMUS-EDU-2022-NARIC-IBA
Национална среща
Домакин: Национален цнтър за информация и документация (НАЦИД)Председател: Костадин Тонев, директор на дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД)
Време | Тема |
10:00-10:05 | Откриване на срещата – г-жа Ваня Грашкина, изпълнителен директор на Национален център за информация и документация (НАЦИД) |
10:05-10:15 | Микрокредитите в дневния ред на Болонския процес - г-жа Ивана Радонова, представител на Република България в Групата за развитие на Болонския процес BFUG, (МОН) |
10:15-10:25 | Проект OCTRA 2: цели, дейности и очаквани резултати– Кирилка Кирова, младши експерт в дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
10:25 – 10:55 | Проект OCTRA 2: Общи констатации, заключения и препоръки до момента: Сравнителен доклад и Насоки– Костадин Тонев, директор на дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
10:55-11:05 | Проект OCTRA 2: доклад за България – Ани Методиева, старши експерт в дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
11:05-12:05 | Дискусия относно съществуващите практики, предизвикателства, препоръки за преодоляването им и подходи за по-широкото използване на микрокредити от гледна точка на българските висши училища– воден от: Костадин Тонев, директор на дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
12:05-12:15 | Първи общоевропейски консултации на Съвета на Европа с висши училища относно взаимното автоматично признаване, 15 март 2024 –Боряна Янакиева, главен експерт в дирекция „Академично признаване и регулирани професии“ (НАЦИД) |
12:15 | Закриване на срещата |
Сравнителен доклад
OCTRA 2 Сравнителен доклад
“ OCTRA 2 - Онлайн каталози за програми и база данни за прозрачност и признаване ”
(2024)