Официален сайт на НАЦИД

  1. Официалният сайт използва nacid.bg

    Домейнът nacid.bg принадлежи на Националния център за информация и документация.

  2. Защитените уебсайтове използват HTTPS

    Заключване или https:// означава, че сте се свързали безопасно с уебсайта nacid.bg Споделяйте чувствителна информация само на официални, защитени уебсайтове.




Платформа за сътрудничество между висшите училища, изследователските организации и бизнеса чрез надграждането на Регистър за научната дейност.

по договор № BG16RFPR002-1.007-0001-C01/ 31.01.2024 г. по ПНИИДИТ

Представяне на проекта

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“ 2021-2027, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие, по Приоритет 1 „Устойчиво развитие на българската научно-изследователска и иновационна екосистема“, Приоритетно направление 3 „Трансфер на технологии и знания“, Специфична цел: RSO1.1. Развитие и засилване на капацитета за научни изследвания и иновации и на внедряването на модерни технологии (ЕФРР).

Обща и специфични цели на проекта са:

Целта на настоящия проект е изграждане на ефективно взаимодействие в областта на научните изследвания и иновациите между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса чрез изграждане на платформа за достъп на малките и средните предприятия до изследователски и иновативни услуги, предоставяни от висши училища, научни организации, ЦВП, ЦК, цифрови информационни хъбове, София Тех Парк (СТП) и други звена в регионалната екосистема на НИРД и иновациите. Постигането на общата цел ще бъде реализирано чрез следните специфични цели, съответстващи на планираните по проекта дейности:

  • По-добро оползотворяване на капацитета на научноизследователската и иновационната инфраструктура в РБ;
  • Повишаване на ефективността и приложимостта на резултатите от научноизследователските дейности;
  • Осигуряване на благоприятна среда за пълноценно използване на капацитета на научноизследователската и иновационната инфраструктура в РБ;
  • Насърчаване на комерсиализацията на научноизследователската дейност и повишаване на устойчивостта на научните центрове за развитие в приоритетни области на интелигентната специализация;
  • Насърчаване на иновационната дейност на предприятията чрез подкрепа за разработване и внедряване на иновации;
  • Повишаване на интереса към науката, иновациите и разпространението на научни знания и стимулиране на предприемаческа култура в обществото.


За проекта

Платформа за сътрудничество между висшите училища, изследователските организации и бизнеса чрез надграждането на Регистър за научната дейност, Регистър на академичния състав и Българския портал за отворена наука по договор № BG16RFPR002-1.007-0001-C01/ 31.01.2024 г. по ПНИИДИТ.


Стойност на проекта:

Общата стойност на проекта възлиза на 1 194 864,21 лева.

Период за изпълнение:

Проектът е с продължителност 18 месецa считано от 31 януари 2024 г. до 31 юли 2025 г.

Общи цели:

Обща и специфични цели на проекта са:

Целта на настоящия проект е изграждане на ефективно взаимодействие в областта на научните изследвания и иновациите между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса чрез изграждане на платформа за достъп на малките и средните предприятия до изследователски и иновативни услуги, предоставяни от висши училища, научни организации, ЦВП, ЦК, цифрови информационни хъбове, София Тех Парк (СТП) и други звена в регионалната екосистема на НИРД и иновациите. Постигането на общата цел ще бъде реализирано чрез следните специфични цели, съответстващи на планираните по проекта дейности:

  • По-добро оползотворяване на капацитета на научноизследователската и иновационната инфраструктура в РБ;
  • Повишаване на ефективността и приложимостта на резултатите от научноизследователските дейности;
  • Осигуряване на благоприятна среда за пълноценно използване на капацитета на научноизследователската и иновационната инфраструктура в РБ;
  • Насърчаване на комерсиализацията на научноизследователската дейност и повишаване на устойчивостта на научните центрове за развитие в приоритетни области на интелигентната специализация;
  • Насърчаване на иновационната дейност на предприятията чрез подкрепа за разработване и внедряване на иновации;
  • Повишаване на интереса към науката, иновациите и разпространението на научни знания и стимулиране на предприемаческа култура в обществото.

Целеви групи:

Целевите групи по настоящия проект са: НАЦИД, научните организации, висшите училища, Центровете за върхови постижения, Центровете за компетентност, МСП, цифрови информационни хъбове, София Тех Парк (СТП) и други звена в регионалната екосистема на НИРД и иновациите.

Основни дейности и очаквани резултати:

За постигане на поставените цели, се предвиждат следните дейности в рамките на проекта:

    Дейност 1: Подготвителни дейности във връзка с разработването на платформата

    Описание

    Дейността се състои от две под-дейности: 1.1 Проучване и обобщаване на добри практики за успешно имплементиране на програми и платформи за предоставяне на изследователски и/или иновативни услуги от НИ за бизнеса (НИ – научни институции е обобщаващ термин и включва висши училища, научни организации, центрове за компетентност, центрове за върховия постижения и др.) и 1.2 Анализ на отношенията между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса, които възникват по повод реализирането на изследователските и иновативни услуги и които имат отношение към изграждането и функционирането на платформата. В рамките на дейност 1 ще бъде извършено проучване и обобщаване на добри практики за успешно имплементирани програми и платформи за предоставяне на изследователски и/или иновативни услуги от НИ за бизнеса. Ще бъде извършен и анализ на отношенията между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса, които възникват по повод реализирането на изследователските и иновативни услуги, и които имат отношение към изграждането и функционирането на платформата. До момента в страната не е съществувала подобна платформа за връзка между НИ и бизнеса и не е създадена нормативна рамка за работата й. Поради тези причини осигуряването на максимално изчерпателна и систематизирана изходна информация е задължителна предпоставка за реализиране на платформата и постигане на целите на проекта.

    Двете поддейности в рамките на Дейност 1 са избрани така, че да се формира възможно най-пълен модел на използването на капацитета на научноизследователските институции. От една страна е проучването и обобщаването на съществуващи добри практики по подейност 1.1, тъй като това ще позволи да се използва готов опит, проверен в практиката на аналогични субекти в други държави. И това проучване ще обхване съществуващи практики в минимум три държави, като в поне две от тях средствата за иновации трябва да са предоставяни с ваучери. Получаването на систематизирана информация за успешно работещи модели и анализът на възможностите да се приложат у нас ще допринесе за по-бързото и ефективно изпълнение на технологичните разработки.

    Другата аналитична поддейност 1.2, която ще се извършва паралелно с проучването на добри практики ще изследва отношенията между субектите, които ще реализират изследователските и иновативни услуги (държавата, висшите училища, научните организации и бизнеса). Ще се изследва съществуващата нормативна уредба и стратегически документи, които имат пряко отношение към насърчаване на иновационната дейност на предприятията и повишаване на приложимостта на научните изследвания. Ще бъдат съобразени и нормативни актове, които не са пряко свързани с разглежданите отношения, но оказват влияние върху проектните дейности, каквато е нормативната уредба в областта на електронното управление. При извършване на анализа ще се изследва, дали са необходими изменения и допълнения в релевантните нормативни актове, включително и вътрешноведомствени актове, свързани с функционирането на системата. В случай че бъде идентифицирана такава необходимост, ще бъдат направени и съответни препоръки за изменение и/или допълнение в съответните актове.

    Така разглежданата поддейност 1.2. ще осигури цялостна представа за контекста, в който ще работи платформата, какви са особеностите на нейните потребители и какви ще бъдат нуждите им при установяване на взаимодействие, на които тя трябва да отговори. Получената информация ще позволи точното дефиниране на организацията на процесите, свързани с работата на самата платформа и действията на участниците в нея, което пък е предпоставка за по-високата ефективност на дейностите по техническа разработка на платформата. Изготвеният аналитичен доклад в резултат от изпълнение на дейността ще послужи като основа за създаване на системния проект за разработване на платформата.

    Начин на изпълнение
    Дейността ще се реализира чрез външно възлагане при спазване на условията и реда на Закона за обществени поръчки.

    Резултат
    - Аналитичен доклад, съдържащ резултатите от извършения анализ и обобщение на добри практики в минимум три държави, както и анализа на отношенията между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса, които възникват по повод реализирането на изследователските и иновативни услуги и които имат отношение към изграждането и функционирането на платформата.

    Дейност 2: Разработване и внедряване на платформата и обучение на администраторите за управлението ѝ

    Описание

    Дейността по разработване и внедряване на платформата ще стартира с разработването на системен проект (СП), в който ще бъдат заложени всички функционални и нефункционални изисквания към информационната система на платформата. Ще бъде дефинирана базата данни на платформата, ще бъдат идентифицирани релевантните хоризонтални системи на електронното управление, с които е необходима интеграция, както и ще бъдат определени необходимите за реализация интерфейси за връзка с други системи. Технологичните разработки по изграждане на платформата ще бъдат извършени в съответствие със СП. Разработването на платформата предвижда като минимум реализирането на:
    -услуга за заявяване и регистриране на висши училища, научни организации, ЦВП, ЦК, София Тех Парк (СТП) и др. в платформата, както и следните модули:
    - модул за създаване и управление на профила на НИ;
    - модул за създаване и управление на профил на предприятие (МСП);
    - модул за търсене на услуги, инфраструктура, доставчици и съдържание по ключова дума и по тематична област;
    - модул за осъществяване на връзка между предприятие, търсещо услуга и НИ;
    - надграждане на РНД с услуга за автоматично извличане на наличната релевантна информация относно НИ;
    - надграждане на РАС с услуга за автоматично извличане на информация за учените;
    - надграждане на БПОН с услуга за предоставяне на справка за наличните в БПОН публикации на учен.
    Платформата ще предоставя информация в систематизиран и общодостъпен вид относно експертизата, услугите и инфраструктурата, предоставяни от участващите в инициативата НИ, както и техните резултати от успешно реализирани партньорства (в рамките на предстояща в бъдеще процедура по ПНИИДИТ се предвижда предоставяне на иновационни ваучери). Чрез платформата бизнесът ще може да открие точните субекти, които предоставят услугата или апаратурата за изследвания, която му е необходима, както и да установи контакт с тези субекти. Платформата ще бъде проектирана по начин, който ще подпомага комуникацията между партньорите, (включително и при използване на вече получен иновационен ваучер), както и ще позволява да се споделят постигнатите проектни резултати.
    При разработването на платформата ще бъдат извършени и съответните софтуерни разработки по надграждането на Регистъра за научната дейност, Регистъра на академичния състав и защитените дисертационни трудове и Българския портал за отворена наука, необходими за интеграция с платформата. В рамките на дейността ще се извърши и интеграция с приложимите хоризонтални системи на Електронното управление.
    С цел осигуряване на максимално ефективна експлоатация на платформата ще бъде извършено обучение на 3 бр. администратори на платформата за извършване на нейното настройване и управление. Обучението ще се проведе по предварително изготвена програма. За целите на обучението ще се използва тестовата среда на разработената платформа. 

    Начин на изпълнение
    Дейността ще се реализира чрез външно възлагане при спазване на условията и реда на Закона за обществени поръчки.

    Резултат
    - Изготвен системен проект
    - Разработена платформа за сътрудничество между висшите училища, изследователските организации и бизнеса чрез надграждането на Регистър за научната дейност, Регистър на академичния състав и Българския портал за отворена наука
    - Разработена една електронна услуга за заявяване и регистриране на висши училища, научни организации, ЦВП, ЦК, София Тех Парк (СТП) и др. в платформата
    - Реализирана интеграция с приложимите хоризонтални системи на електронното управление
    - Обучени 3 броя администратори за настройване и управление на платформата

    Дейност 3: Запознаване на висшите училища/научните организации с новоизградената платформа за изследователски и иновативни услуги за бизнеса и запознаване с възможностите, които предлага

    Описание

    Един от основните проблеми при реализирането на сътрудничеството между науката и бизнеса е несъвършената информация и неефективно сътрудничество между научни звена, висши училища и бизнеса. Главните участници в националната система за иновации – научната общност и бизнеса остават заключени в рамките на своите групи и работят изолирано едни от други. Платформата, която ще бъде разработена в рамките на настоящия проект, ще предостави инструмент за ефективно и трайно взаимодействие между отделните групи участници в иновационната екосистема. За да бъде успешна платформата обаче, е необходимо потенциалните й потребители да се запознаят с нея, с начина й на работа и преимуществата, които предлага. Тази последна дейност е определяща за приноса и въздействието на целия проект, защото ще спомогне за преодоляване на информационната недостатъчност в иновационната екосистема.
    В разглежданото взаимодействие между науката и предприятията, от едната страна стои бизнесът, който има нужда от конкретни услуги или апаратура, за да внедри иновация или да използва такава за решаване на съществуващ проблем в предприятието. От другата страна стоят висшите училища и научните организации, които предлагат посочените услуги и апаратура. Именно работата на тази втора група участници в иновационната екосистема е тясно свързана с нормативните правомощия на НАЦИД. Националният център за информация и документация води и поддържа РАС, РНД, Българския портал за отворена наука, Регистъра на висшите училища и Регистъра на действащите, прекъснали и завършили студенти и докторанти по степени на обучение и професионални направления. Всички тези регистри налагат ежедневно взаимодействие между НАЦИД и висшите училища и научни организации, в резултат на което ведомството познава добре нуждите и особеностите им. Едновременно с това НАЦИД, съвместно с разработчиците по успешно приключили проекти, вече е провел редица обучения, представяния на софтуерни продукти и информационни кампании сред разглежданата потребителска група, като последица от което са трайно установени добри практики и отработена система за успешно взаимодействие. По настоящата дейност 3 екипът на НАЦИД отново ще съдейства и подпомага избрания Изпълнител при организацията и провеждането на предвидените мероприятия за запознаване на научните среди с платформата.
    В изпълнение на дейността висшите училища и научни организации ще бъдат запознати с новоизградената платформа за сътрудничество, с различните й функционалности, с възможностите, които предлага и с предоставяната от нея информация. Представянето ще бъде осъществено дистанционно (онлайн) или в хибриден формат, като ще бъдат демонстрирани налични ресурси в платформата, техническите й параметри и ще бъдат дискутирани въпроси, поставени от представилите на висшите училища и научни организации по повод работата на платформата. В рамките на дейността, платформата ще бъде представена на минимум 100 (сто) представители на висшите училища и научни организации. За да се осигури максимално удобство на потребителите, представянето ще се извърши на отделни сесии в няколко работни дни, като точният брой сесии ще бъде уточнен допълнително, в зависимост от окончателния брой представители на висши училища и научни организации, заявили желание да участват в представянето.

    Начин на изпълнение
    Дейността ще се реализира чрез външно възлагане при спазване на условията и реда на Закона за обществени поръчки.

    Резултат
    Извършено представяне пред минимум 100 представители на НИ на новоизградената платформа за изследователски и иновативни услуги за бизнеса и запознаване с възможностите, които предлага

    1. Информация и публичност: планиране и осъществяване на мерки за популяризиране на целите и резултатите от проекта.
       
    2. Управление на проекта: осъществяване на текущ контрол върху всички изпълнители на дейности по проекта, верификация на направените разходи, подготовка на финансови и технически отчети, съгласно изискванията на ПНИИДИТ, мониторинг и оценка на проекта.

    Екип по проекта:

    Екипът по проекта се състои от експерти в НАЦИД, притежаващи опит и професионална квалификация, необходими за успешното реализиране на поставените цели.