Дейност 1. Изграждане на регистър на издадените удостоверения за виза “D” за продължителен престой на граждани на трети страни, приети за обучение в български висши училища (Регистър виза “D”)
Описание
В рамките на дейността ще бъде разработен и внедрен регистър на издадените удостоверения за виза “D” за продължителен престой на граждани на трети страни, приети за обучение в български висши училища (ВУ), в съответствие с Наредбата за държавните изисквания за приемане на студенти във ВУ на Р България и в изпълнение на Реш. № 704 на МС от 2018 г. за приемането на мерки за трансформация на модела на админ. обслужване. Основната цел е да се осигури отдалечен достъп за извършване на справки от консулските длъжностни лица на РБ при приемане на документи за виза “D” на приетите чуждестранни граждани във ВУ в страната. За целта ще бъде извършен анализ на приложимата норм. уредба и на раб. процеси във връзка с функционирането на регистъра. Анализът ще обхване и данните, които ще се вписват в него - кои от данните са първични и кои вторични, кои данни се използват от повече от една администрация. Въз основа на изготвения анализ ще бъдат дефинирани работни процеси и ще бъде определено минимално необходимото съдържание на Регистър виза “D”, респ. ще бъдат идентифицирани нови административни и/или справочни услуги, включително вътрешноадминистративни такива. Ще се изготви проект на Наредба, с която да се регламентират реда и условията за водене на регистъра в съответствие с норм. уредба на висшето образование (ВО), правното положение на чуждестранните граждани и електронното управление (ЕУ), както и ще се систематизира работата с регистъра. Доколкото минималното съдържание на заявлението за издаване на удостостоверение за виза “D” е закрепено в Наредбата за държавните изисквания за приемане на студенти във ВУ на РБ, то с висока степен на вероятност ще се наложат изменения в нея. Тъй като наредбата е приета с ПМС, то свързаните изменения ще изискват предварителна частична оценка на въздействието.
Изграждането на регистъра ще стартира с технически анализ и разработката на системен проект (СП), където ще бъдат заложени всички функционални и нефункционални изисквания към системата, необходимите интерфейси с други системи, както и осигуряване на свързаност с хоризонталните системи на електронното управление (ХСЕУ). В съответствие със СП ще се извършат всички необходими технологични разработки по изграждане на регистъра. Ще се предвиди функционалност, с която служителите във ВУ, дирекция „Висше образование” на МОН, дирекция „Консулски отношения” на МВнР и дирекция „Миграция” на МВР да имат необходимия персонален достъп и лесно да оперират с данните в регистъра, както и да могат да правят справки за текущия статус на студента/докторанта. Целта е да се улесни обменът на информация между заинтересованите ведомства във връзка с издаваните удостоверения за издадена виза “D”.
Ще се извърши интеграция с приложимите ХСЕУ, а именно RegiX, е-Авт, е-Връчване, СЕОС и е-плащане. Ще се осъществи интеграция и с Регистъра на действащите, прекъснали и завършили студенти и докторанти, като ще се реализира нова ЕАУ от ниво 4 по издаване на удостоверение за приемане на кандидат-студентите за обучение в РБ, за целите на записване във ВУ във връзка с кандидатстване при условията на чл. 95, ал. 8 от ЗВО. С разработената ЕАУ ще се улесни обменът на информация между образов. институции, както и комуникацията между граждани и администрация.
Ще бъде извършено обучение на служители на НАЦИД, ВУ, МОН, както и на служители на МВР и МВнР, които ще работят с регистъра. Обучението ще обхване минимум 60 човека – бъдещи потребители на системата, и ще включва работа с всички модули. Освен това ще бъде извършено обучение на администраторите на системата, мин. 6 служители на НАЦИД за функционална и техническа поддръжка. Обучаемите ще бъдат разделени на групи от максимум 10 човека, за да може да бъде обучението практически ориентирано. Обучението на потребителите на МВР ще бъде отделно от потребителите на МВнР. На обучаемите ще бъдат предоставени обучителни материали, оборудвани с техника зали извън съответното ведомство с цел непрекъснатост на обучителния процес и пълноценно усвояване на уменията, тестови установки и т.н.
Начин на изпълнение
Дейността ще се реализира чрез външно възлагане при спазване на условията и реда на Закона за обществени поръчки.
Резултат
- Извършен анализ на нормативната уредба и дефинирани работни процеси във връзка с поддържане на регистъра.
- Изготвен проект на Наредба, с която да се регламентират реда и условията за водене на регистъра в съответствие с нормативната уредба на висшето образование, правното положение на чуждестранните граждани и електронното управление, както и да се систематизира работата с регистъра.
- Изготвен проект за изменение на Наредбата за държавните изисквания за приемане на студенти във висшите училища на Р България и извършена предварителна частична оценка на въздействието.
- Разработен и внедрен регистър виза “D”, интегриран с приложимите хоризонталните системи на електронното управление и с Регистъра на действащите, прекъснали и завършили студенти и докторанти.
- Разработена минимум една електронна административна услуга от ниво 4.
- Обучени минимум 6 администратори и минимум 60 потребители на регистъра.