Официален сайт на НАЦИД

  1. Официалният сайт използва nacid.bg

    Домейнът nacid.bg принадлежи на Националния център за информация и документация.

  2. Защитените уебсайтове използват HTTPS

    Заключване или https:// означава, че сте се свързали безопасно с уебсайта nacid.bg Споделяйте чувствителна информация само на официални, защитени уебсайтове.




Актуално - Събития

30.09.2016 Опростява се процедурата по признаване на чуждестранни дипломи за висше образование

Отпадна изискването за заверка с апостил на дипломи и приложенията към тях, издадени от висши училища на държавите членки на ЕС, Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария при процедурата по признаване на чуждестранни дипломи за висше образование с ПМС № 246 от 21.09.2016 г., обн. в ДВ, бр. 76 от 30.9.2016 г.

Документите, които се подават за академично признаване (дипломите и приложенията към тях, с изключение на европейското дипломно приложение), издадени от висши училища на държавите членки на ЕС, Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария, трябва да бъдат придружени единствено с превод на български език, който да е извършен от заклет преводач, без да е необходима заверка на подписа му от МВнР.

Отпада и изискването заявителите, които подават документи по електронен път през портала на НАЦИД, да използват квалифициран електронен подпис.

30.09.2016 Отпада електронния подпис при издаването на удостоверения по нерегулирани професии

С ПМС № 246 от 21.09.2016 г., обн. в ДВ, бр. 76 от 30.9.2016 г. влизат в сила изменения в Наредбата за условията и реда за издаване на удостоверения, свързани с придобита професионална квалификация на територията на Република България, необходими за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава членка. Отпада изискването за използване на квалифициран електронен подпис за заявителите на електронната услуга за издаване на удостоверения по нерегулирани професии.

Промяната ще улесни гражданите и ще стимулира използването на електронната услуга. При плащане по електронен път не е необходимо да се прилага документ за платена такса. Отпадат и технологични ограничения, като изисквания за инсталиране на допълнитени програми, използване на конкретен браузър и т.н.

20.09.2016 Отпада заверката с апостил на дипломи за висше образование от ЕС, Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария

Опростява се процедурата по признаване на чуждестранни дипломи за висше образование. Отпада изискването за заверка с апостил и академични справки, издадени от висшите училища за държавите-членки на ЕС, Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария.

Това е уредено с приетото от Министерския съвет Постановление за изменение и допълнение на Наредбата за държавните изисквания за признаване на придобито висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища.

Документите, с изключение на европейското дипломно приложение, издадени от висшите училища в страните от ЕС и ЕИП, трябва да бъдат придружени единствено с превод на български език от лице, сключило договор за извършване на преводи с Министерството на външните работи.

Промяна има и в Наредбата за условията и реда за издаване на удостоверения, свързани с придобита професионална квалификация на територията на България, необходими за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава-членка. Промяната в тази наредба е свързана с регламенти и директиви на Европейския съюз. Следва се принципът, че правната сила на електронен подпис не може да бъде оспорена на основанието, че той е в електронна форма или че не отговоря на изискванията за квалификацията на електронен подпис. Отпадането на изрично използване на квалифициран електронен подпис изпълнява посочения потенциал. Отпадат и свързаните с използването на квалифициран подпис технологични ограничения, като изисквания за инсталиране и допълнителни програми, използване на конкретен браузър и т. н. В резултат на това значително ще се разшири кръгът на лицата, които могат и искат да се възползват от преимуществата на предоставяната по електронен път услуга.

Допълнението в наредбата е свързано със създадената от Националния център за информация и документация технологична възможност за извършване на плащания по електронен път, която позволява автоматично постъпване на информация за извършено плащане. В този случай прилагането на документ за заплатена такса не е необходимо.

01.08.2016 Изложба на тема „Ролята на фолклора за обучението и възпитанието”

От 01.08.2016 г. във фоайето на научната библиотека се открива изложба на тема „Ролята на фолклора за обучението и възпитанието”. Изложбата ще продължи до 30.09.2016 г.

14.07.2016 НАЦИД подписа споразумение с Института по Публична Администрация

Националният център за информация и документация и Институтът по публична администрация (ИПА) подписаха споразумение за сътрудничество по проект “Въвеждане на Общата рамка за оценка (CAF) в администрациите”. Проектът ще се осъществява с безвъзмездната финансова подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“ и се предвижда процесът по внедряване на CAF да започне в началото на 2017 г. НАЦИД е една от избраните 48 администрации от общо 85 кандидатстващи институции.

Моделът CAF се въвежда в изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2014-2020 г., пътната карта за нейното изпълнение и приетия от Съвета за административна реформа през 2015 г. план за действие за въвеждане, поддържане и развитие на съвременни системи за управление на качеството. CAF е инструмент за цялостно управление на качеството, който е разработен специално за публичния сектор и неговото прилагане има за цел да повишава качеството на управлението и организацията на работа на администрацията на всички нива.

11.07.2016 Първа организационна среща по проект ISOBAQ

Успешно премина първата организационна среща по проект ISOBAQ - Информационна система с образци на документи за висше образование преди Болонския процес.

На 21 юни 2016 в град Амстердам, Холандия се проведе първата организационна среща на консорциума по проект „Информационна система за дипломи за висше образование преди Болонския процес” (Information System On pre-Bologna Academic Qualifications – ISOBAQ), финансиран от Европейската комисия по програма „ЕРАЗЪМ +”, Приоритет “KA3: Support for Policy reform”, Подприоритет „NARIC activities 2014-2016”, организирана от НАЦИД като водеща институция по проекта.

Представителите на НАЦИД запознаха участниците от шестте партньорски центъра от Румъния, Латвия, Литва, Естония, Полша и Хърватска с основните дейности по проекта, очакваните резултати и приносът на всеки партньор. Обсъден бе графикът на дейностите през 18-месечния период на изпълнението му, финансовите параметри и други въпроси от взаимен интерес. Подписани бяха двустранни споразумения с част от партньорите, уточнени бяха непосредствените задачи, с които ще стартират дейностите по проекта през 2016 г. и механизмът за финансовото осигуряване на работата на партньорите. Дискутиран бе обхватът на информацията, която трябва да бъде събрана, обработена и включена в бъдещата информационна система, изискванията към нея и необходимите технологични функционалности, както и продължителността и особеностите на всеки от шестте етапа на проекта. Крайният срок за приключване на проекта е 30 септември 2017 г.

Срещата премина конструктивно, в колегиална и приятелска атмосфера. Обсъдено бе провеждането на следващия форум на консорциума през юли 2017 в гр. Копенхаген, Дания, в рамките на 24-та годишна среща на мрежите ЕНИК-НАРИК.

Участници в среща Изп.директор на НАЦИД Ваня Грашкина-Минчева и участници в срещата

27.05.2016 НАЦИД стартира проект ISOBAQ

НАЦИД стартира проект ISOBAQ - Информационна система с образци на документи за висше образование преди Болонския процес, финансиран от Европейската комисия по програма „ЕРАЗЪМ+”

Националният център за информация и документация е водещата организация в проекта ISOBAQ, който се осъществява в сътрудничество с шест партньорски ЕНИК/НАРИК центъра от Румъния, Латвия, Литва, Естония, Полша и Хърватия.

Признаването на степени на висше образование от периода преди Болонския процес е предизвикателство в редица европейски държави. Целта на проекта е да се изгради онлайн информационна система, която да служи на ЕНИК/НАРИК мрежата като инструмент в помощ на процедурите по академично признаване и улесняване на мобилността в областта на висшето образование и заетостта.

Информационната система ще предоставя структурирана информация за действащото национално законодателство относно приравняването на съществуващите преди Болонския процес степени на висше образование към настоящите и към съответните национални квалификационни рамки. Тя ще съдържа образци на образователни документи, издавани в страните участници преди Болонския процес. Предвижда се устойчиво развитие на системата, поради отворения й характер и ще позволява присъединяване на други партньорски центрове с информация за техните национални квалификации, както и надграждане на първоначално въведената информация. Сигурността ще бъде гарантирана със съвременни функции за защита на поверителността и целостта на данните, а достъпът до системата ще бъде ограничен само за ЕНИК/НАРИК центровете.

Очакваните крайни резултати от проекта са съобразени с общата идея за ефективно подпомагане на международната академична и трудова мобилност като един от основните приоритети на ЕС до 2020 г.

15.04.2016 Промени в Закона за признаване на професионални квалификации

На 05.04.2016 г. в Държавен вестник, бр. 27 бяха обнародвани измененията и допълненията в Закона за признаване на професионални квалификации (ЗППК), отразяващи промените в Директива 2005/36/ЕО за професионалните квалификации.

Промените в ЗППК ще синхронизират разпоредбите на националното право в областта на признаването на професионални квалификации. Те отразяват натрупания опит по приложението на директивата и предвиждат използването на по-опростени и разходоемки процедури по признаване, въвеждане на нови и съществуващи инструменти за подобряване на прозрачността и сравнимостта на квалификациите и редица други мерки с цел стимулиране на трудовата мобилност в съюза.

за повече информация

01.04.2016 Изложба на тема „Образователни технологии и стратегии за учене”

От 01.04.2016 г. във фоайето на ЦНТБ се открива изложба на тема „Образователни технологии и стратегии за учене”. Изложбата ще продължи до 31.05.2016 г.

02.02.2016 Въздействието на глобализацията върху икономическия и културния живот на България

От 02.02.2016г. във фоайето на ЦНТБ се открива изложба на тема “Въздействието на глобализацията върху икономическия и културния живот на България”. Изложбата ще продължи до 31.03.2016 г.