15.03.2024 / Проведена първа онлайн консултация на Съвета на Eвропа с европейски висши училища относно възможностите за прилагане на автоматичното признаване (и свързаните с него предизвикателства от гледна точка на висшите училища)
На 15 март Съветът на Европа, в сътрудничество с Eвропейската асоциация на институциите за висше образование (EURASHE) и Европейската университетска асоциация (EUA), беше домакин на първата онлайн консултация относно възможностите за прилагане на автоматичното признаване на квалификациите във висшето образование, която събра представители на висши училища от Европейското пространство за висше образование (ЕПВО), представители на ЕНИК-НАРИК центрове, министерства, компетентни органи в процедурата по признаване на чуждестранни квалификации и студенти, наброяващи над 250 участници.
Обект на консултациите бе приетата през 2018 г. Препоръка на Съвета относно насърчаването на автоматичното взаимно признаване на квалификациите за висше образование и за завършен гимназиален етап на средно образование и квалификациите по обучение и на резултатите от периоди на учене в чужбина през 2018 г., поставените в нея цели и срокове, постигнатият до момента напредък, както и идентифицираните предизвикателства, свързани с приложението й. Инициативата на организаторите бе особено важна от гледна точна на факта, че за първи път висшите училища от ЕПВО имаха възможност да обменят своя опит по темата, да споделят своите гледни точки и възможните предизвикателства пред практическото изпълнение на взаимното автоматично признаване с цел продължаване на образованието.
Основният фокус на тази консултация беше задълбочаване в перспективите и подходите по отношение на автоматичното признаване на квалификациите във висшето образование. Целта беше по-добра информираност на заинтересованите страни. На срещата бяха направени две основни презентации: обобщение на цитираната по-горе Препоръка и нейното приложение понастоящем (AR HEIs consultation), и обобщение на проведената преди консултациите анкета по темата (линк по-долу).
Съветът на Европа анализира отговорите, събрани чрез предварителна анкета, за която бяха получени приблизително 500 отговора. В проведената предварителна анкета взеха участие и представители на НАЦИД. Резултатите от анкетата дадоха предварителна представа за гледната точка на висшите училища от ЕПВО, включително цялостното положително отношение от една страна, и опасенията за предизвикателства, които имат. Достъп до резултатите от проведената анкета можете да намерите тук.
Основният фокус на тази първа по рода си консултация беше задълбочаване в перспективите и подходите по отношение на автоматичното признаване на квалификациите във висшето образование. Целта беше постигане на по-добра информираност на висшите училища, като основна страна в процедурите по признаване с цел- продължаване на образованието.
Със своята инициатива Съветът на Европа ангажира директно представители на висши училища, като имаше за цел да използва техния разнообразен опит и познания. Това съвместно усилие е от основно значение за разглеждане на сложността и предизвикателствата пред автоматичното признаване в европейското образователно пространство.
Участвалите над 250 представители на висши училища и институции имаха възможност да споделят своя опит, разбиране и собствени дефиниции на понятието „автоматично признаване“ и чрез конкретни примери от собствената си практика да дискутират съществуващите неясноти, опасения и предизвикателства от въвеждането на автоматично признаване с цел продължаване на образованието.
Консултацията показа, че съществува многообразие от перспективи и опит сред висшите училища по отношение на автоматичното признаване. Това разнообразие и принос несъмнено ще обогати текущите усилия за рационализиране и подобряване на процеса на автоматичното признаване, което в крайна сметка ще бъде от полза за студентите, преподавателите и академичните институции в държавите-членки на Съвета на Европа.
Пълен запис от проведената онлайн среща може да видите на сайта на Съвета на Европа: Online Consultation with Higher Education Institutions on automatic recognition 15 March 2024